vkvisie
Tijdschrift van de Vrij-Katholieke Kerk in Nederland

back home up next

Groepsmeditatie, een wezenlijk aspect in het Vrij-Katholieke werk

Frits Evelein

In verschillende gemeenten van de Vrij-Katholieke Kerk wordt gewerkt met groepsmeditatie naast de liturgische diensten. Deze meditaties helpen in het bijzonder bij het leggen van bewuste verbindingen in ons zelf met ons innerlijk geestelijk wezen, vaak het bouwen van de regenboogbrug of het anthakarana genoemd. Groepsmeditaties dragen bij tot afstemming binnen een groep waarbij de innerlijke kracht van een groep als geheel effectief aangesproken kan worden. Er zijn verschillende vormen van groepsmeditatie, zoals bijvoorbeeld de open, de geleide, de contemplatieve en meditaties waarin aanroepen tot bijv de deva’s worden gedaan. In dit artikel zal worden ingegaan op een vorm van geleide meditatie waarbij gericht wordt gewerkt met geestelijke visie, een bewuste afstemming wordt gemaakt op ons geestelijk inwezen en de eenheid van een groep centraal staat.

Meditatie
De kern van onze van geestelijke groei ligt in ons zelf. Welk systeem wij ook tijdelijk mogen aanhangen of volgen, de eigen innerlijke verwerking blijft de kern van spirituele groei. Naarmate wij het vermogen bezitten om vanuit onze persoonlijkheid af te stemming op het geestelijke leven dat in ons is, worden wij ons hiervan bewust. Meditatie is een krachtig middel om tot deze afstemming te komen. Liturgische diensten kunnen we zien als grote meditaties ingericht als een grote kosmische mantram waarin alle deelnemers meegezogen worden tot geestelijke ontvankelijkheid. Hierin is sprake van het aanraken van alle essentiële aspecten die nodig zijn voor het ontwikkelen van spirituele groei en het bouwen van verbindingen tussen onze persoonlijkheid en onze geestelijke mens. Dit wordt ook wel het bouwen van de regenboogbrug of het anthakarana genoemd. Toch is het goed om naast deze vaststaande rituele structuren ook meditatie op een eigen en meer persoonlijke manier te ontwikkelen. Zo wordt niet alleen een basis gelegd voor een meer bewuste en eigen verwerking van ervaringen, maar belangrijk is ook dat zo de innerlijke verbindingen tussen persoonlijkheid en ziel op een bewuste en krachtige manier gevormd en geopend worden.

Innerlijk zien van licht, kleur, beweging en energie als gedachtebeelden wordt vaak "geestelijke visie" genoemd. Het is een alom bekend gegeven dat innerlijke voorstellingen en beelden, zeker wanneer die van een hoog geestelijk niveau zijn en wanneer ze positieve verbindingen leggen, een zeer belangrijke functie van het menselijke bewustzijn vertegenwoordigen. Geestelijke visie, waarbij deze kracht van het bewustzijn als levend licht en energie wordt aangeschakeld, doet recht aan de aard van de menselijke geestelijke natuur. In veel oude geschriften, meditatieliteratuur en ook in de traditie van onze kerk was dit inzicht algemeen bekend. Het juiste gebruik van geestelijke visie is een essentiële element in de geestelijke ontwikkeling.

Meditatie wordt vaak omschreven als een passief proces van ontvankelijkheid en ervaring. Er is echter ook sprake van een actief proces. Deze kant kenmerkt zich door een gerichte aanpak waarin een geestelijk klimaat wordt geschapen voor een optimale ontvankelijkheid. Meditatievormen waarin wordt gewerkt met geestelijke visie stimuleren onze intuïtie en verrijken ons waakbewustzijn. In de volgende schets worden enige elementen gegeven die toegepast kunnen worden in groepsmeditaties. Stadia hierbij zijn: ontspanning, openheid, afstemming, geestelijke visie, aanroepen van geestelijke kracht en scheppen van een veld van volmaakte vrijheid.

Ademhaling
Een belangrijk middel om te ontspannen en tot geestelijke inkeer te komen als voorbereiding voor meditatie is de ademhaling. De ademhaling wordt van oudsher verbonden aan prana, de levensenergie en levenskracht die voor onze aarde uitgaat van de zon en in onuitputtelijke hoeveelheid overal aanwezig is. Deze levenskracht, die vaak beschreven wordt als kleine bolletjes vitaliserende energie, nemen we op via ritmische beweging en de belangrijkste vorm daarvan is onze ademhaling.

Laten wij beseffen dat bij de inademing ons lichaam zich vult met vitaliteit, we kunnen in gedachten zien hoe deze levenskracht door ons gehele lichaam trekt en elke cel in ons aanraakt en zuivert. Door van deze instroming van energie een open voorstelling te maken, helpen we de prana, die heel gemakkelijk beïnvloed wordt door gedachtekracht, om in ons lichaam vitaliserend en genezend werk te doen. Een bewuste ademhaling staat aan de basis van ontspanning en zuivering.

Wijsheid en Dynamiek
Een volgende stap is de aanschakeling aan de Diepe Wijsheid, de Grote Moeder. Dit is onze verbinding met de dragende krachten in de natuur, de voorwaarden voor vorm en groei. De aarde vervult hierbij een bijzondere functie. Laten wij ons voorstellen dat vanuit het middelpunt in ons lichaam een verbinding loopt met het middelpunt van de aarde. Het middelpunt van de aarde kunnen we zien als een zilverwitte zuivere bol van wijsheidskracht. Alle spanning, onverwerkte emoties, alles wat ons bezwaart stroomt via deze verbinding met het middelpunt van de aarde uit ons weg. De Diepe Wijsheid regenereert en zuivert op een onvoorstelbare schaal. Het is goed om dit proces van afstemming op de Diepe Wijsheid te koppelen aan onze ademhaling en te proberen ons bij elke in- en uitademing verder te ontspannen.

Na het leggen van deze verbinding richten wij ons op de dynamische kracht. Dit is de kracht van de Vader, de kracht van geestelijke dynamiek, van vuur en wilskracht. Laten wij ons hierbij afstemmen op dit aspect in onszelf. Door ons lichtend, zuiver, schoon en stralend te zien leggen we een basis in onszelf voor het herstellen van geestelijk evenwicht en activeren wij deze geestelijke dynamiek in onszelf. Wij kunnen ons bijvoorbeeld zien staande op een top van een berg, beschenen door het licht van de zon, die ons helemaal vervult van warmte en gouden gloed. In ons hart gloeit de "gouden mens" op. Het is onze "eeuwige mens", waar de zieners en mystici over spreken, de augoeides van de neoplatonisten. Diep in ons is de goddelijke aanraking, de goddelijke vonk, de monade die de kracht van geestelijke bevrijding in zich draagt. Niet slechts een idee, maar de levende werkelijkheid van onze eigen geestelijke natuur. Onze gouden mens is onlosmakelijke verankerd in de dynamiek van het leven dat in alles en overal aanwezig is.

Door rustig deze stappen te realiseren komen in ons deze stromen van geestelijke kracht samen. De levenskracht van de zon, de zilveren stroom van de diepe wijsheid, het gouden licht van onze innerlijke mens en de kracht van geestelijke dynamiek, expansie en bevrijding.

Verbindingen leggen
Een volgende mogelijkheid is het leggen van een verbinding met anderen. Sommige mensen nemen voorafgaand aan deze fase een mooie bloem in gedachten die ze tussen zichzelf en elke ander van de groep plaatsen. Deze bloem is een beeld van bescherming van de persoonlijke integriteit en symboliseert het onderlinge respect voor de eigen ontwikkelingsruimte die ieder mens heeft. Het is immers heel goed mogelijk dat niet iedere deelnemer in de groep even goed op de anderen is afgestemd of al bereid of in staat is een intensieve geestelijke verbinding te leggen. Door deze bloem tussen jezelf en de ander te plaatsen wordt hier recht aan gedaan.

In gedachten verbinden we ons hart met de harten van aanwezigen. We maken een kring van gouden licht en nemen iedere aanwezige in deze stroom van liefde en kracht op. We zien dit licht in en door de harten opgloeien, voelen de warmte van de verbinding en nemen de krachtige energie ervan waar. We proberen hierbij primair geestelijke verbindingen te leggen met het geestelijke wezen in de anderen en richten ons dus niet op de persoonlijkheid. Deze kring laten we enige tijd groeien tot een gloed van bewegend gouden licht. Zo ontstaat een kring van broederschap en afstemming.

Vervolgens maken we een kring van licht uitgaande van het punt tussen onze ogen en verbinden dit punt van alle aanwezigen in een machtige stroom van zuiver wit licht. Hierbij richten wij ons op het goddelijk aspect in ieder van de aanwezige als het punt van zuiver wit licht in ieder mens. Zo ontstaat een kring van zuiver wit licht, het licht van geestelijk intellect en geestelijke kracht.

Het is van belang te beseffen dat meditatie het vormen van een geestelijke "ruimte" is. Het is een sfeer die gemaakt wordt van zuivere geestelijke substantie. Deze wordt beter en functioneler afhankelijk van de geestelijke zuiverheid en ontwikkeling van de aanwezigen. Deze geestelijke vorm is een belangrijke voorwaarde in het vermogen geestelijke kracht aan te trekken op te vangen en door te geven. De zo ontstane geestelijke ruimte wordt vaak gesymboliseerd als een kelk. In deze kelk kan het geestelijk leven aangezogen en opgevangen worden. In de dienst gebruiken wij een kelk op het altaar. Deze is een veruiterlijking van de innerlijke kelk die elke mens is en die de gemeente als geheel vormt.

Aanroepen van engelen
Wij zijn nu op het punt aangekomen waarop het goed mogelijk is om deva’s en engelen aan te roepen om hun kracht uit te storten in de ontstane kelk. Het is namelijk in deze wereld van licht, waarop wij nu in ons bewustzijn zijn afgestemd en wij meer contact hebben met onze intuïtieve aard, dat wij de taal van de engelen kunnen spreken. Zij leven en bewegen in dezelfde sfeer waarin ook onze gouden mens bestaat. Het is de sfeer die wel de "hemelwereld" of het "devachan" wordt genoemd en die in de theosofie weergegeven wordt als het oorzakelijk gebied, de triade van manas, buddhi en atma. Het is de wereld van het geestelijk beeldende denken, de ontwaakte intuïtie. Hier kunnen wij contact leggen met de hogere deva’s en de lichtende helpers van genezing en geestelijke vooruitgang. Elke gedachte tot hen gericht op dit gebied wordt direct beantwoord door een straal van licht, liefde en genegenheid. Zo kunnen wij hulp en bijstand vragen voor hen die ons dierbaar zijn of die hulp nodig hebben.

Eenvoudige aanroepen kunnen, zoals Geoffrey Hodson ons leert, als volgt gedaan worden: O Gij, deva’s en engelen van genezing, O Gij Rafaël grote genezer, wij roepen u aan, kom en helpt ons, stort uw genezend leven uit in deze kring, opdat uw kracht en liefde moge uitstromen over de wereld om genezing en kracht te schenken aan hen die ziek zijn, in verdrukking leven of hulp nodig hebben.

Bij het rustig uitspreken van deze aanroep is het goed om een liefdevol en lichtend beeld te maken van wezens van licht die zich voegen bij ons werk. Vaak wordt voor genezing in onze kerk gewerkt met groen, maar eigenlijk zijn alle kleuren zoals lichtblauw, roze, rood, geel, violet en de vele schakeringen hierin mogelijk. Engelen spreken een taal van kleur, klank en beweging; hun taal kunnen we zien als ceremoniën van licht en kleur.

Op dit punt is het mogelijk om mensen in gedachten te nemen van wie wij weten dat ze ondersteuning nodig hebben en ze in gedachten midden in de kring te plaatsen. Laten we er wel bij in gedachten nemen: "indien dit nuttig en nodig voor hen is", om er zo voor te zorgen dat wij door deze bundeling van gedachtekracht niet te sterk de eigen geestelijke vrijheid van deze mensen geweld aan doen. De innerlijke kant van de cirkel is op dit moment een zee van licht en energie. Laten wij de mensen in dit licht plaatsen en met geestelijke visie zien dat zij volledig doortrokken worden door deze heelmakende energie.

We kunnen hierbij zeggen:

Laat iedere cel opnieuw geladen worden met levenskracht, schenk iedere zenuw vrede, breng de emoties tot rust. Moge de vloed van het leven alle ledematen doen gloeien, wanneer door uw geneeskracht ziel en lichaam beide worden hersteld. Laat (hier/bij elk van hen) een engelbewaarder achter om te troosten en te beschermen totdat de gezondheid terugkeert of het leven heengaat. Opdat deze alle kwaad moge afwenden en het wederkeren van de krachten bespoedigen of tot vrede moge leiden wanneer het leven is afgelopen. O gij deva’s en engelen van genezing, wij roepen u aan kom en help ons en deel met ons in het werk van deze aarde opdat God in de mens moge worden bevrijd.

We vervolgen onze meditatie om het hoogste geestelijke punt in ons en in alles aan te raken.

De vlammend witte ster
We dragen nu ons werk en leven op aan de beschermers van de geestelijke evolutie in de wereld. Dit kunnen we doen door het aanroepen van het innerlijk bestuur der wereld. Het is het visioen van de Koning van de wereld gezeten op een troon van licht omringd door de volmaakten en alle dienaren die werken in het uitvoeren van het scheppend woord dat voortdurend uitgaat van de troon, zoals zo mooi in het beeld gegeven wordt in de Openbaringen van Johannes 4. Dit kunnen we doen door ons geheel te richten op de kracht en betekenis van het innerlijk bestuur van de wereld en ons werk en leven aan te bieden in hun dienst. Boven de zuil van licht van de deva’s die over onze kelk heen is ontstaan, schouwen we het beeld van de vlammende witte ster, het teken van de Koning van de Wereld.

Het is goed om ons geestelijk te verbinden met Zijn kracht in ons zelf en in de wereld, de kracht tot bevordering van de geestelijke evolutie van alles. De leden van de Witte Broederschap, onder wie de heer de Christus de grote leider van de Volmaakten en heer van de geestelijke ontwikkeling van de mensheid op onze aarde is, voeren de wil van de Koning uit. Albaan, meestal Meester de Prins genoemd, de schutspatroon en innerlijke leider van onze kerk, is voor ons een belangrijk aanspreekpunt in de Witte Broederschap. Wij roepen de zegen van de heer de Christus en Albaan aan en bieden ons aan om te dienen in hun werk en het goede te doen en richten ons via hen in stilte tot de Koning van de Wereld. Laten we beseffen dat alles deel uitmaakt van het voor ons menselijk verstand onvoorstelbaar grootse panorama van geestelijke groei dat onder de bezieling en leiding staat van het innerlij bestuur der wereld, de heer de Christus en de Koning van de Wereld.

Uitzenden
Wij komen nu aan de afronding van onze meditatie. Dit is het punt dat de verzamelde geestelijke kracht uitgezonden wordt over de wereld. We kunnen ons een beeld maken van de innerlijke structuur van de nu ontstane geestelijke ruimte als een grote lelie die zich geopend heeft in het licht van de zon. De vurige stralende gloed in de cirkel die gemeenschappelijk was gevormd gaat geleidelijk over in ijle transparante kleuren. De lelie opent zich in de stralen van de zon en begint haar schoonheid, kleur en geur te verspreiden. Zo is ook de kracht en schoonheid die wij aangeroepen hebben. Wij danken de deva’s en engelen voor hun zegen. Wij danken voor de kracht ontvangen van de Witte Broederschap en het verschijnen van de ster van inwijding. Wij zenden onze liefde en kracht samen met die van de engelen en de Witte Broederschap uit over de wereld opdat deze daar gebracht moge worden waar ze nodig is en hulp en genezing mag brengen.

Email: Hier klikken. Home pages:English French Dutch